Vodilni poslovni in motivAkcijski

trener, predavatelj in svetovalec v Evropi - za resno pomoč pri doseganju vaših osebnih in poslovnih ciljev

 
 
 

080 32 30

 
 
 

Košarica

 
 

10 DOKAZANIH KORISTI DIETE Z NIZKO VSEBNOSTJO OGLJIKOVIH HIDRATOV (LCHF)

10 DOKAZANIH KORISTI DIETE Z NIZKO VSEBNOSTJO OGLJIKOVIH HIDRATOV (LCHF)

Od leta 2002 je bilo na temo prehrane z nizko vrednostjo OH opravljenih več kot 20 raziskav na ljudeh. V skoraj vsaki od njih so se diete z nizko vrednostjo OH izkazale z boljšimi rezultati kot ostale vrste diet, s katerimi so se primerjale. Ne le, da prehrana z nizko vrednostjo OH pripomore k hitrejšemu hujšanju, temveč vodi tudi k krepkemu izboljševanju večine dejavnikov tveganja, vključno s holesterolom. 

Tule opisujem 10 dokazanih zdravstvenih koristi prehrane z nizko vrednostjo OH in ketonskih diet.

1. Prehrana z nizko vrednostjo ogljikovih hidratov zmanjšuje vaš apetit (v dobrem smislu)

Lakota je najslabši stranski učinek diete. Je eden od razlogov, zakaj ljudje trpijo ob dieti in slej ko prej z njo odnehajo. Ena od najboljših pozitivnih lastnosti prehrane z nizko vrednostjo OH je ta, da avtomatsko vodi k zmanjšanju apetita. Raziskave vztrajno dokazujejo, da ljudje, ki zmanjšajo vnos OH, pojedo več beljakovin in maščob in tako vnesejo mnogo manj kalorij.  Pravzaprav...ko raziskovalci v raziskavah primerjajo diete z nizko vsebnostjo OH z dietami, ki vsebujejo malo maščob, lahko rezultate primerjajo le, če v skupinah z dieto, ki vsebuje malo maščob, aktivno omejijo vnos kalorij.

Povzemimo: Ko omejimo vnos OH, se nam apetit zmanjša in zato pogosto brez truda preidemo na prehrano, s katero zaužijemo precej manj kalorij.

2. Prehrana z nizko vrednostjo ogljikovih hidratov vodi k hitrejšemu hujšanju

Omejitev vnosa OH je eden od najpreprostejših in najučinkovitejših načinov hujšanja. Raziskave kažejo, da ljudje, ki se držijo diete z nizkim vnosom OH, hitreje hujšajo in izgubijo več telesne mase kot ljudje na dieti z nizkim vnosom maščob, četudi ti drugi aktivno omejujejo število zaužitih kalorij.

Eden od razlogov za takšne rezultate je, da z dietami z nizkimi vsebnostmi OH pospešujemo izločanje odvečne vode iz telesa.  Takšna prehrana znižuje nivo insulina, ledvica začnejo izločati odvečni natrij, kar vodi do izjemno hitrega hujšanja v prvem tednu ali dveh. 

V raziskavah, ki primerjajo diete z nizkimi vsebnostmi OH in diete z nizkimi vsebnostmi maščob, ljudje iz prve skupine diet (nizke vsebnosti OH) izgubijo dva- do trikrat več teže, ne da bi se počuitli lačne.

Prehrana z nizko vrednostjo OH se izkaže še posebej učinkovito v obdobju šestih mesecev, za tem pa se telesna teža zopet počasi začne dvigovati, saj ljudje takšno prehrano opustijo in se vrnejo na star način prehranjevanja. Zato je mnogo primernejše razmišljati o prehrani z nizko vsebnostjo OH ne kot o dieti, temveč raje kot načinu življenja. Edini način, kako z njo uspeti na dolgi rok, je ta, da se je preprosto držimo. Kakorkoli, ko enkrat dosežejo želeno telesno težo, lahko nekateri  v prehrano dodajo bolj zdrave OH.

Povzemimo: Skoraj brez izjeme diete z nizko vsebnostjo OH pripomorejo k večji izgubi telesne teže kot primerljive diete, še posebej v prvih šestih mesecih.

3. Večji delež maščob izgubimo iz predela trebušne votline

V telesu ni vsa maščoba enaka. Na naše zdravje in tveganja bolezni vpliva kraj, kjer se ta maščoba shranjuje. Najpomembnejši lokaciji sta maščoba v podkožnem tkivu in visceralna maščoba (v trebušni votlini). Visceralna maščoba se nabira predvsem okrog notranjih organov. Velika količina maščobe v tem predelu povzroča vnetja  in odpornost na insulin, za kar verjamemo, da je poglavitni povzročitelj nepravilnega delovanja metabolizma (metabolne disfunkcije), ki je danes tako pogosto v zahodnem svetu. 

Prehrana z nizko vrednostjo OH je zelo učinkovita pri odstranjevanju škodljive maščobe v trebušni votlini. Ne le, da z njo izgubimo večji delež maščob kot pri prehrani z nizko vrednostjo maščob, temveč z njo dvignemo delež izgube maščobe iz trebušne votline. Sčasoma naj bi takšna prehrana vodila k drastičnemu zmanjšanju tveganja za nastop bolezni srca ali sladkorne bolezni tipa 2.

Povzemimo: Visok odstotek izgube maščob zaradi diete z nizko vsebnostjo OH se nanaša na izgubo maščobe v predelu trebušne votline, za katero je znano, da povzroča resne težave v metabolizmu.  

4. Trigliceridi se krepko zmanjšajo

Trigliceridi so maščobne molekule. Znano je, da je število trigliceridov v krvi po nočnem postu močan dejavnik za nastop bolezni srca. Morda se sliši v nasprotju z intuicijo, vendar je glavni dejavnik povišanih trigliceridov uživanje OH, še posebej preprostih sladkorjev, kot je fruktoza. Ko znižamo vnos OH, se v krvi dramatično zniža nivo trigliceridov. Diete z nizko vrednostjo maščob pa lahko v mnogih primerih povzročijo njihov porast.

Povzemimo: Diete z nizko vsebnostjo OH so zelo učinkovite pri zniževanju nivoja maščobnih molekul trigliceridov v krvi, ki so znani kot dejavnik tveganja za nastop bolezni srca.

5. Povišan nivo HDL (dobrega) holesterola

Lipoproteini z visoko gostoto (HDL) pogosto imenujemo "dobri" holesterol. V bistvu ga je napačno poimenovati "holesterol".  Vse molekule holesterola so enake. 

HDL in LDL se nanašajo na lipoproteine, ki prenašajo holesterol po krvi. Medtem ko lipoproteini z nizko gostoto prenašajo holesterol iz jeter v preostale dele telesa, HDL prenaša holesterol iz telesa v jetra, kjer se lahko ponovno uporabi ali izloči. Znano je, da višji, ko imamo nivo HDL, nižja je raven tveganja za nastanek bolezni srca. 

Eden najboljših načinov za dvig nivoja HDL je uživanje maščob. Diete z nizko vsebnostjo OH vsebuje veliko maščob.  Zato ni presenetljivo, da z dieto z nizko vsebnostjo OH krepko dvignemo nivo HDL, medtem, ko se z dieto z nizko vsebnostjo maščob nivo HDL dvigne le zmerno, ali pa se celo zniža. Razmerje med trigliceridi in HDL je še en močan prediktor tveganja za nastop bolezni srca. Višje, ko je razmerje (več, ko je trigliceridov v primerjavi s HDL), višje je tveganje za nastop bolezni srca. Z zniževanjem nivoja trigliceridov in dvigovanjem nivoja HDL s pomočjo diete z nizko vsebnostjo OH krepko izboljšujemo to razmerje v prid našemu zdravju.

Povzemimo: Diete z nizko vsebnostjo OH so navadno bogate z maščobami, kar vodi v krepak dvig nivoja HDL v krvi, katerega pogosto imenujemo "dober" holesterol. 

6. Zniževanje krvnega sladkorja in nivoja inzulina s krepkim napredkom v zniževanju tveganja za sladkorno bolezen tipa 2

Ko jemo OH, se v prebavilih razgradijo v preproste sladkorje, večinoma glukozo. Iz prebavil se vključijo v krvnožilni sistem in dvigujejo nivo krvnega sladkorja. 

Ker je visok krvni sladkor škodljiv, se telo odzove z izločanjem hormona, ki ga imenujemo insulin. Ta sporoči telesnimcelicam, naj iz krvi črpajo glukozo v in jo začnejo izgorevati ali shranjevati. Pri zdravih ljudeh hiter odziv insulina pomaga, da hitro znižajo najvišjo stopnjo sladkorja v krvi, ki bi nam lahko škodovala. 

Kakorkoli, pri mnogo ljudeh ta sistem ne deluje pravilno. Ti ljudje so odporni na insulin, kar pomeni, da njihove celice ne "opazijo" insulina in zato ima njihovo telo težave z vnosom sladkorja iz krvi v celice. To lahko vodi do sladkorne bolezni tipa 2, pri čemer telo ne uspeva izločiti dovolj insulina, da bi po obedu znižalo nivo sladkorja v krvi. Ta bolezen je danes v svetu precej razširjena, saj za njo trpi približno 300 milijonov ljudi. 

Obstaja pa pravzaprav precej preprosta rešitev. Z redukcijo OH v prehrani lahko odstranimo potrebo po insulinu. Tako nivo krvnega sladkorja kot insulina se krepko znižata. Dr. Eric Westman, ki je zdravil ogromno diabetikov s pomočjo metode zniževanja vnosov OH, poroča, da takšen pristop zniža potrebo po insulinu za 50 odstotkov že prvi dan.

V neki raziskavi diabetikov s sladkorno boleznijo tipa 2 je 95,2 odstotkom udeležencev v 6 mesecih uspelo zmanjšati potrebo po zdravljenju, ali pa z njim celo prekiniti.

Če smo trenutno sami deležni zdravljenja z zniževanjem krvnega sladkorja, se najprej posvetujmo z zdravnikom preden se odločimo za vpeljavo sprememb glede vnosa OH. Morda bomo morali prilagoditi dozo vnosa insulina, če želimo preprečiti hipoglikemijo.

Povzemimo: Najboljši način, kako znižati nivo krvnega sladkorja in nivo insulina, je znižati vnos OH. To je hkrati zelo učinkovit način, kako zdraviti ali celo odpraviti sladkorno bolezen tipa 2.

7. Zniža se krvni tlak

Povišan krvni tlak je pomemben dejavnik tveganja za mnoge bolezni. Mednje vključujemo bolezni srca, srčno kap, odpoved ledvic in mnoge druge bolezni.

Dieta z znižano vsebnostjo OH je učinkovita pot, kako znižati krvni tlak, kar naj bi vodilo k zmanjšanju tveganja za nastop zgoraj naštetih bolezni in nam omogočilo daljše življenje. 

Povzemimo: Raziskave kažejo, da zniževanje vnosa OH vodi k občutnemu znižanju krvnega tlaka, kar naj bi zniževalo tveganje za obolenje s katero od splošno razširjenih bolezni.

8. Dieta z znižano vsebnostjo ogljikovih hidratov je najbolj učinkovit pristop v boju proti metabolnemu sindromu

Metabolni sindrom je zdravstveno stanje, ki je močno povezano s tveganjem za nastop sladkorne bolezni ali bolezni srca. 

V resnici je metabolni sindrom skupek naslednjih simptomov:

  • debelost v predelu trebušne votline
  • povišan krvni tlak
  • povišan krvni sladkor
  • visok nivo trigliceridov
  • nizek nivo HDL

Dobra novica: vseh pet simptomov se s pomočjo diete z nizko vsebnostjo OH krepko izboljša. 

Slaba novica: oblasti in pomembnejše zdravstvene organizacije še vedno priporočajo uporabo diete z nizko vsebnostjo maščob. Takšna dieta je bolj kot ne nekoristna, saj ne zmore nasloviti temeljne težave metabolizma.

Povzemimo: Dieta z nizko vsebnostjo OH učinkovito izboljša stanje na vseh petih ključnih simptomih metabolnega sindroma, ki resno napoveduje možnost pojava bolezni srca ali sladkorne bolezni tipa 2.

9. Dieta z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov izboljšuje vzorec LDL holesterola

Lipoprotein z nizko gostoto (LDL) se pogosto imenuje kot "slab" holesterol (ponovno, v resnici je beljakovina). Znano je, da imajo ljudje z visokim nivojem LDL več možnosti za nastop srčnega infarkta.

Kakorkoli, znanstveniki so nedavno spoznali, da je pomemben tip LDL holesterola. LDL holesterol ima več oblik, ki se med seboj razlikujejo. Pri tem je pomembna velikost delcev. Ljudje, ki imajo večinoma majhne delce LDL holesterola, imajo višje tveganje za nastop bolezni srca kot ljudje, ki imajo LDL holesterol sestavljen iz velikih delcev.

Izkazalo se je, da diete z nizko vsebnostjo OH pravzaprav preoblikujejo delce LDL iz majhnih v velike, kar zmanjšuje število LDL delcev, ki prosto tečejo v naši krvi. 

Povzemimo: Ko se držimo diete z nizko vsebnostjo OH, se naši LDL delci preoblikujejo iz majhnih (slabih) v velike (dobre) - ki so benigni. Takšna dieta prav tako zmanjšuje število LDL delcev, ki prosto plavajo v našem krvnožilnem sistemu. 

10. Diete z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov delujejo terapevtsko pri nekaterih možganskih motnjah

Pogosto se trdi, da je glukoza nujna za možgane. In to drži. Nekateri deli možganov lahko uporabljajo le glukozo. Če naša prehrana ne vsebuje OH, jetra izgrajujejo glukozo iz beljakovin.

Vendar se večina naših možganov lahko hrani tudi s ketoni, ki se ustvarjajo med stradanjem ali takrat, ko uživamo zelo malo ogljikovih hidratov. Ta mehanizem uporablja ketonska dieta, ki se je uporabljala desetletja za zdravljenje epilepsije pri otrocih, ki se niso ustrezno odzivali na zdravljenje z zdravili. 

V mnogih primerih lahko takšna dieta otroke ozdravi epilepsije. Neka raziskava je pokazala, da so se epileptični napadi razredčili  za več kot 50 odstotkov pri več kot polovici otrok. 16 odstotkov otrok se je povsem znebilo epileptičnih napadov. 

Diete z nizko vsebnostjo OH sedaj preučujejo tudi na področju drugih možganskih motenj, vključno z Alzheimerjev boleznijo in Parkinsovo boleznijo. 

S seboj odnesite sporočilo

Le malo stvari je v prehranski znanosti tako dobro podprtih kot izjemne koristi prehrane z nizko vsebnostjo OH in ketonskih diet za naše zdravje.

Bi radi izvedeli, kako lahko izboljšate zdravje, shujšate in imate fenomenalno postavo že to poletje? V Top Success Clubu imamo predavanja in najboljše informacije o LCHF metodi. Poleg tega pa si boste s številnimi vsebinami zagotovili, da boste psihočno pripravljeni na nov življenjski stil.
Vas zanima brezplačni nakupovalni seznam? Na moji strani na Facebooki SMILJAN MORI napišite DA pod ta članek. 

vir: healthline.com